Hisyam : Weyh, bosannya duduk kt skola ni..dh
la x de kwn lama...
Ahmad: Padan muke...tengok aq...aq ada je kwn
dri skolah lama walaupun membosankan..
Hisyam : Aik?? kau ada kawan dri skolah lama
ke??
Ahmad : Hak'ah.. tu, si Aminah tu.
Hisyam : Untong ah...tpi kan, sebenanya bosan
tau kalau ada kawan lama... x boleh nk crita kt org pasal skola lama...
Hisyam : Hmmpphhhh... Kau ngan Aminah tu dulu
satu kelas ke??
Ahmad : dri dajah 1 wo...bosan oh...
Hisyam : Huish!!! ni takdir ni...takdir...
Ahmad : Pebenda takdirnya....
Hisyam : Ahmad, ahmad....percayalah...di mana
kau berada... di situ dia akan tetap ikut kau...kau akan tetap bersama dia
sampai mati.. percayalah..
Ahmad : #%@%&*%@!$^*%
( harap paham maksud bahasa asing tu.. )
Sejak itu, Hisyam seringkali menduakan Ahmad
dan Aminah. Pada mulanya, memang Ahmad tidak menyukai sikap Ahmad dan membenci
Aminah kerana wujud dalam hidupnya. Tetapi, lama-kelamaan perasaan benci Ahmad
kepada Aminah telah bertukar menjadi.....
Sejak itu, Ahmad mengejar-ngejar mimpinya yang
disangka indah. Bagi menutupi kesalahan CRUSH, dia mencari-cri dalil samada
dari Al-Quran atau hadis bgi membolehkan dia melakukan hal tersebut..sikapnya
itu telah menjadikan dia seorang yang pembohong dalam agama. Pada luaran
dilihat sebagai orang yang alim tapi bak kata pepatah melayu. “ada udang di
sebalik batu.”
Sedang Ahmad dengan mimpinya, tibalah PPT...
bagi memikat Aminah, Ahmad telah belajar bersungguh-sungguh agar dia dapat
tunjuk pandai kat Aminat.Tapi, hakikatnya, keputusan yang diperoleh Ahmad
sungguh mendukacitakan...
Dia hanya memperoleh 1A 4B 2C 2E
Murabbi Ahmad, Akhi Syafiq terkejut bila
dengar keputusan Ahmad..lantas dia memanggil Ahmad ke dormnya...
Akhi Syafiq: Kau rse...kau dapat keputusan teruk sbb
knapa? mesti ada yg x kena ni..
katanya lagi : cuba kau fikir betul-betul...
Ahmad pon fikir dan fikir....dan setelah lebih
kurang 15 minit berfikir, Ahmad dpt jawapan bahawa...
“aq salah niat dalam belajar...”
Akhi Syafiq : kau salah niat sbb knapa?
mula-mula Ahmad rse malu nk ckp perkara
sebenar...
tpi Akhi Syafiq kata..
"Jangan risau...aku ni nak bantu kau..aku
kan PRS"
lalu pada malam tu lah Ahmad luahkan
segala-galanya kat dia..
dia mendengar luahan Ahmad dengan penuh tenang
selepas cerita, Akhi Syafiq pon memeluk Ahmad
lalu cakap satu kata-kata yang x kan Ahmad lupakan...
Akhi Syafiq : Ahmad, Memang hidup saling
berpasangan adalah satu fitrah bagi manusia. Namun, mengapa kita perlu terlalu
mengejar-ngejar fitrah tersebut sehingga melupakan perkara yang wajib iaitu
menuntut ilmu? Adakah terdapat dalil yang mewajibkan manusia mencari pasangan
melebihi menuntut ilmu? Perjalanan kau masih jauh...tpi kau seperti
menyingkatkannya..
Ramai yang menggunakan alasan “Cinta itu
Fitrah” untuk menghalalkan perbuatan mereka namun hakikatnya mereka tidak
memahami apa yang diperkatakan oleh mereka. Fitrah itu perlulah diurus mengikut
kehendak syariah, bukan kehendak nafsu semata.
Ahmad terkedu dan menangis dalam pelukan
murabbinya itu..
Akhi Syafiq : Dah, sekarang ni, pegi ambil
wudhu..solat taubat...
Ahmad mengikuti arahan murabbinya itu... dia
solat sambil menangis terimbau dosa-dosanya yang lalu.
kemudian...Akhi Syafiq cuba bimbing Ahmad..
mula-mula dia buatkan Ahmad sibuk dengan dunia hadis...
kemudian dia perkenalkan Ahmad kt dunia
hafazan...setiap minggu Ahmad akan ditasmik oleh murabbinya itu..
brulah Ahmad merasakan bahawa...
“Berukhwah lebih bermanfaat berbanding
bercinta..”
kmudian lgi beberapa bulan Akhi Syafiq nk
SPM...lalu dia lepaskan Ahmad...sbb dia yakin Ahmad mampu hadapinya..
akhirnya jadilah Ahmad seperti hari ni..yakni
seorang sentiasa bergantung harap pada cinta Yang Satu..
Namun, kisahnya tidak terhenti di sini
sahaja..
Ikuti
kisah Ahmad yang selanjutnya dalam "JATUH DI TEMPAT SAMA" dan
""MENCARI DIRI YANG SEBENAR"
Stay
Tuned.. :)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan