Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh!
Alhamdulillah, bersyukur kita ke hadrat Allah
SWT kerana kita masih lagi diberi peluang untuk bertaubat dari dosa-dosa kita
yang menggunung ini..
Jadi, bile korang tengok tajuk post ni korang
mesti dah agak kan, apa hadis yang saya akan kongsikan kat korang? Dan mesti
ada yang mengeluh..
"Halaa..kenapa tajuk niat? clishe la..x
de tajuk lain ke.. asyik NIAT, NIAT, NIAT!!! bosan ah.."
Sejujurnya, saya sangat sedih dengan golongan
yang macam ni. Kenapa? Sebab mereka x begitu peduli mengenai niat walhal niat
ni sebenarnya perkara paling penting yang menentukan setiap status amalan kita.
Dalam sebuah hadis Muttafaqun Alaih,
Rasulullah SAW telah bersabda :
"Sesungguhnya setiap amalan itu
bergantung pada niat dan setiap orang akan mendapat apa-apa yang dihajatkannya." ( HR Muttafaqun Alaih )
Sebenarnya, kalau kita fahami maksud hadis ni,
kita akan tahu bahawa niat ni perkara yang sangat besar dan penting. Diulangi,
BESAR DAN PENTING..
"Eh, hak'ah la..tapi kan, niat tu
apa?"
Ok, mari kita tengok formula mudah di bawah :
Niat = Tujuan sesuatu perbuatan
Faham?? Ok, setiap perkara yang kita buat
mesti ada niat, kan? contoh : kita makan dengan niat nak hilangkan rasa lapar.
Sebenarnya, niat ni lah yang menyebabkan
sesuatu amalan kita yang dianggap remeh boleh menjadi lebih mulia berbading
amalan yang dianggap hebat tapi tiada nilai.
Saya bagi 2 situasi :
"Ali mendermakan 5.2 billion ringgit
kepada rumah kebajikan Al-Ikhwah dengan niat untuk menempa nama sebagai manusia
yang pemurah."
"Aliah memberi sebiji kurma kepada
seorang yang miskin kerana kasihan melihatnya."
Mengikut pandangan kita, memanglah kita
merasakan sumbangan Ali sangat besar namun di sisi Allah tiada nilainya.
Berbanding dengan Aliah, walaupun hanya sebiji kurma tapi kerana niatnya itu,
maka amalan itu diterima oleh Allah.
"Ish..apelah...niat masing-masing..kita
mana boleh judge orang!!"
Memang la..benda yang kat atas tu cuma cotoh
yang saya ingin bagi.
Kita memang x boleh judge orang. Contohnya :
"Ish, dia ni bagi derma ni mesti nak
tunjuk diri dia tu pemurah."
"Alahai..miskin gilee si ___ tu..sampai
derma pon x nak bagi!!"
"Orang ni kompem masuk neraka..ibadah tah
pape!!!!" ( hati-hati dengan dialog ni sebab dialog ni boleh heret kita ke
neraka )
"Wah, rajinnya ___ solat sunat!! Ni mesti
nak tunjuk alim kat awek dia ni.."
"Hmm..dia rajin pergi kuliah ni sebab nak
cari ilmu ke nak cari makan?"
Dan baaaaaaaaaanyakkkkkk lagi contoh yang saya
malas nak tulis..
NO!! Siapa kita ni nak judge hati orang?
Siapa kita?
Siapa kita?
Kita hanya manusia,
Yang lemah jua buta,
Tidak tahu melainkan keizinan-Nya,
Mencedok ilmu dari ilmu-Nya,
Punya dosa dan pahala,
Juga punya fitrah dan rasa,
Siapa kita?
Mahu menjadi seperti Tuhan,
Sedangkan diri tiada kekuatan,
Walau sezarah juga sejengkal,
Kita sumua milik TUHAN.
Sekian tu sahaja, saya pun nak release kan
tangan saya ni..kita bertemu lagi di lain post. In Syaa Allah..
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan